رشته مدیریت بازرگانی
مدیریت بازرگانی شامل طیف وسیعی از مدیریتها می شود چرا که بیشتر سازمانهای تجاری، صنعتی ، خدماتی مثل بانکها،شرکتهای بیمه و کارخانجات صنعتی به دنبال سود هستند و در نتیجه یک موسسه بازرگانی محسوب می شوند.
مدیریت بازرگانی از مهمترین بخش های مدیریت شرکت های تجاری است زمانی یک شرکت می تواند بین خود مشتریان و خریدارانش ارتباط تجاری خوبی برقرار کند که یک مدیر بازرگانی موفق داشته باشد . فردی که مدیریت بازرگانی یک بنگاه اقتصادیی را به عهده می گیرد در جذب مشتریان و عرضه و معرفی صحیح و اصولی محصول یا خدمات یک شرکت تلاش می کند و به طور طبیعی مدیر بازرگانی فردی است که نقش اساسی در سود و زیان شرکتها دارد .
دوره کارشناسی مدیریت بازرگانی یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است و هدف از تشکیل این دوره آموزش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز سازمانها، اداره ها، موسسه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی در زمینه بازرگانی با وظایف و هدفهای گوناگون در سطوح کارشناسی می باشد.
شاخه مدیریت بازرگانی به بررسی اصول ، روشها و مهارتهایی می پردازد که اداره کنندگان سازمانهای اقتصادی، خدماتی و بازرگانی باید از این اطلاعات خبرداشته باشند و از آنها اطلاع پیدا کنند برای مثال در مورد نحوه تصمیم گیری در مورد روشهای تولید، فروش، سرمایه گذاری، بازاریابی، جذب نیروی انسانی و دهها مساله دیگر که در هر موسسه بازرگانی برای یک مدیر مطرح می گردد در این شاخه آموزش داده می شود.
هدف از ایجاد این رشته تربیت متخصصانی است که به امور بازرگانی، بازاریابی، سیستم های خرید و تدارکات، کار گزینی و امور مالی در حد کارشناسی آشنایی داشته باشند.
دانشجویان این رشته با آگاهی و شناختی که از ساخت سازمانها، تئوری مدیریت و سازماندهی تکنیکهای مختلف تصمیم گیری پیدا می کنند قابلیت جذب در سازمانهای مختلف بازرگانی در سطوح کارشناسی را می یابند و می توانند در اموری مثل تدارکات ، کارگزینی ، امور مالی ، بازاریابی و مسئولیتهای ذی ربط را بر عهده بگیرند.
دانشگاه ها: این گرایش از قدیمی ترین گرایش های مدیریت است که کار خود را در سال 1333 به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمانهای دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از اساتید آمریکایی آغاز کرد. سپس این رشته در مقاطع و گرایش های مختلف و در دانشگاههای گوناگون کشور گسترش یافته و هم اینک در غالب دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور ارائه می گردد.
گرایشهای مختلف در مقطع کارشناسی ارشد: این رشته دارای گرایشهای مختلفی می باشد که عبارتند از: بازاریابی، سیاستگذاری (استراتژیک)، بازاریابی بین الملل، تحول سازمانی، مالی، بیمه، بازرگانی بین الملل و ...
دروس این رشته در مقطع کارشناسی عبارتند از:
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس | ||
1 | آمار و کاربرد آن در مدیریت 2 | 2 | آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 | ||
3 | اصول حسابداری 1 | 4 | اصول حسابداری 2 | ||
5 | اقتصاد خرد | 6 | اقتصاد کلان | ||
7 | بازاریابی بین المللی | 8 | بازاریابی و مدیریت بازار | ||
9 | بازرگانی بین المللی | 10 | بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان | ||
11 | پول و ارز و بانکداری | 12 | تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم | ||
13 | تحقیق در عملیات 1 | 14 | تحقیق در عملیات 2 | ||
15 | تحقیقات بازاریابی | 16 | توسعه اقتصادی و برنامه ریزی | ||
17 | حسابداری صنعتی 1 | 18 | حسابرسی 1 | ||
19 | حقوق اساسی | 20 | حقوق بازرگانی | ||
21 | حقوق بازرگانی بین الملل | 22 | روابط صنعتی | ||
23 | روان شناسی کار | 24 | روش تحقیق در مدیریت | ||
25 | ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 1 | 26 | ریاضیات و کاربرد ان در مدیریت 2 | ||
27 | زبان تخصصی 1 و 2 | 28 | زبان تخصصی 3 و 4 | ||
29 | سازمان های پولی و مالی بین المللی | 30 | سمینار در مسائل بازاریابی | ||
31 | سمینار در مسائل مالی | 32 | سیاست پولی و مالی | ||
33 | سیستم های خرید، انبارداری و توزیع | 34 | سیستمهای اطلاعاتی مدیریت | ||
35 | مبانی سازمان و مدیریت | 36 | مبانی مدیریت اسلامی و الگوهای آن | ||
37 | مدیریت استراتژیک | 38 | مدیریت تولید | ||
39 | مدیریت رفتار سازمانی | 40 | مدیریت مالی 1 | ||
41 | مدیریت مالی 2 | 42 | مدیریت منابع انسانی | ||
43 | کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت |